BUSINESSPLAN

Om een goed korte keten initiatief op te zetten moet je goed je goed inzicht krijgen in de 4P's en de 3R'en. Hieronder worden ze per onderwerp toegelicht en worden de belangrijkste aspecten benoemd. 

PRODUCT

Het is voor producten belangrijk om te kiezen voor een product dat door de consumenten veel gekozen wordt bij aankopen binnen korte keten initiatieven. De belangrijkste productgroepen zijn AGF, brood, vlees en zuivel. Wil je aantrekkelijk zijn voor de consument? Kies dan een van deze producten! 

Het is verstandig om vooraf een keuze te maken in het productaanbod dat je op jou locatie wil aanbieden om een zo concreet mogelijk concept op te zetten.  

PRIJS

Als het gaat om de prijs van kort keten producten ligt dit vaak hoger dan de producten uit de supermarkt. Uit het veldonderzoek is gebleken dat de consument vaak meer wilt betalen omdat de kwaliteit/versheid etc. Beter is dan andere producten. Maar daarentegen geven andere consumenten aan dat de hogere prijs hun juist belemmert met het kopen van korte keten producten. Dit is dus een grote tegenstrijdigheid. 

Het advies is dan ook dat de prijs wel iets hoger kan/mag liggen dan de andere producten in bijvoorbeeld de supermarkt maar dat als de prijs veel hoger ligt dat het dan juist de consument ook kan afschrikken. 

PLAATS

Consumenten zijn niet bereid heel veel kilometer te rijden voor het kopen van producten bij korte keten initiatieven. Dit omdat het vaak veel tijd inneemt en de producten om meerdere plekken verkrijgbaar zijn waardoor ze veel verschillende locaties af moeten. Een tip is dan ook om samen te werken met meerdere bedrijven om zo een groter aanbod te creëren.

De meeste consumenten willen gemiddeld tussen de vijf en tien kilometer afleggen om zijn of haar producten te kopen. De beste plek voor het opzetten van korte keten initiatieven zijn dorpen en/of platteland. In de stad zijn markten op centrale plekken een goede keuze. 

Het is dus handig om een centrale gemakkelijk te bereiken plek te kiezen om zo het meest toegankelijk te zijn voor consumenten die jou producten willen kopen. 

PROMOTIE

De promotie die het vaakst gebruikt wordt bij korte ketens is toch wel socialmedia en mond-tot-mond reclame. Social media wordt gebruikt omdat dit snel en effectief is om met consumenten te communiceren. Daarnaast kan een eigen website ook helpen om meer onder de aandacht te komen bij de consument. Maar ook mond-tot-mondreclame is een doeltreffende manier om de korte keten te promoten onder consumenten. Dit geldt vooral in de dorpen. 

REPUTATIE

Het is belangrijk om een goede reputatie op te bouwen bij jou klanten, je wilt een positieve indruk achterlaten bij de consument. Dit kan je doen door goed contact te onderhouden met jouw klanten en vertrouwen te geven in de producten die aangeboden worden. Denk bijvoorbeeld aan een korte leveringstijd en een goede uitleg over de producten, het bedrijf en de werkwijze. Door goed in te spelen op deze aspecten creëer je vertrouwen en een reputatie bij jouw klanten. 

RELATIE

Een reden dat de consument producten koopt in de korte keten is omdat ze dan dicht bij de producent staan en hierdoor een bepaalde band krijgen met de consument. Ze voelen zich betrokken bij de productie. Dit leidt soms wel is tot het mee zaaien, oogsten of het onderhouden van de gewassen. Het is dus als producent belangrijk om transparant te zijn naar de consument zodat de consument vertrouwen krijgt in u en in de producten. 

RUIL

Ten opzichte van de lange voedselketen zijn wij transparant, vers en duurzaam. Dit zijn niet alle lange voedselketens, hierop zijn de korte keten sterker dan de consument. 

WAARDEPROPOSITIE 

De propositie bestaat uit verschillende onderdelen namelijk producten en diensten, voordeelverschaffers van jouw product en voordelen van de klanten en pijn verzachters van jouw product met de klanttaken en pijnpunten van jouw klanten.

De producten die het meest verkocht worden binnen een korte keten initiatief zijn; groente, fruit, aardappelen, brood, vlees en zuivel. Dit blijkt uit het veldonderzoek dat is gedaan onder de Nederlandse Consument. Deze producten hebben de meeste invloed op de waarde propositie van jouw bedrijf.


Een van de grootste voordelen is de versheid van de producten die binnen een korte keten initiatief worden verkocht. En daarnaast zijn de producten duurzamer omdat er een minder lange weg wordt afgelegd. De producten worden direct bij de producent verkocht.

Het pijnpunt van consumenten is het vertrouwen van consumenten in een product en zijn of haar product. Dit komt door de voedselschandalen die de laatste jaren zijn voorgekomen. Doordat er binnen een korte keten initiatief direct contact is met de producent kan er gesproken worden van transparantie bij de aankoop.

Vervolgens wordt gekeken naar de voordelen, pijnpunten en de klanttaken die horen bij de klanten van korte keten initiatieven.

Om te beginnen bij de klanttaken van de consument. Consumenten willen dat er meerdere producten op een centraalpunt worden verkocht. Daarnaast is het belangrijk dat het product eerlijk, duurzaam en vers zijn.

De vereiste voordelen zijn dan ook dat het in een centrale omgeving ligt dat gemakkelijk bereikbaar is voor iedere consument ongeacht het vervoersmiddel dat hij of zij gebruikt. Daarnaast moet er een groot aanbod zijn aan producten zodat niet veel kilometers hoeft af te leggen wat ook weer goed is voor de duurzaamheid van het product. De producten worden onder een eerlijke prijs verkocht en zijn zo vers mogelijk.

De pijnpunten van consumenten is dat de locaties van de korte keten initiatieven niet voor iedereen gemakkelijk bereikbaar zijn en vaak een klein aanbod hebben.  

Kort maar krachtig voor de boer
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin