DE ZES GEHEIMEN
Om een succesvolle boerderijwinkel op te starten is het van belang dat aandacht wordt besteed aan hoe de klant te verleiden is tot een aankoop. De zes geheimen van verleiden zijn wederkerigheid, commitment & consistentie, sociale bevestiging, sympathie, autoriteit en schaarsheid.
WEDEKERIGHEID
Wederkerigheid houdt in dat de consument iets terugkrijgt voor wat hij of zij doet. Dit is bijvoorbeeld te bereiken door de consument producten uit de winkel gratis te laten proeven. Hierdoor krijgt de consument het gevoel dat hij of zij iets terug moet doen uit sociale verplichting en zal zo sneller geneigd zijn een aankoop te doen. Andere voorbeelden waarmee dit bereikt kan worden zijn een nieuwsbrief, E-book, een artikel, een gratis product dat bij de bestelling aansluit of een percentage aan korting.
COMMITMENT & CONSISTENTIE
Commitment & consistentie kan bereikt worden door een kleine gunst/aankoop te vragen aan de consument. Hierdoor is de consument sneller geneigd een grotere aankoop te doen, als deze eerdere kleine gunst/aankoop positief uitpakt voor de consument. Dit komt doordat het gedrag van de consument wordt bepaald door voorgaande gebeurtenissen of herinneringen.
SOCIALE BEVESTIGING
Sociale bevestiging komt als het product in de omgeving van potentiele klanten al wordt gebruikt en hier positief over gesproken wordt. Hierdoor worden de potentiƫle klanten nieuwsgierig. Dit is te bereiken door de winkel te promoten en het stimuleren van positieve mond-tot-mond reclame.
SYMPATHIE
Sympathie is ook te bereiken door positieve mond-tot-mond reclame. Door deze vorm van reclame zullen meer aankopen volgen. Een optie is om op de website van de winkel Vertel een vriend te gebruiken. Hiermee kunnen huidige klanten nieuwe klanten werven die dichtbij hen staan. Deze vorm van promotie is vaak moeilijker te weigeren door de potentiƫle klant dan dat wordt gepromoot door iemand die ver van hen afstaat.
AUTORITEIT
Autoriteit kan worden uitgestraald door werknemers de winkel te laten runnen die veel expertise hebben over de producten. Dit wekt vertrouwen op bij de consument. Autoriteit is van belang omdat de consument meewerkt met iemand die dit uitstraalt en dus eerder een aankopen doen dan als dit afwezig is.
SCHAARSHEID
Schaarsheid zorgt ervoor dat consument sneller het product wil kopen omdat het zeldzaam, onbereikbaar of niet altijd beschikbaar is. Klanten zijn sneller geneigd het product te kopen als wordt gefocust op het feit dat iets verloren gaat. Denk hierbij aan de vermindering van het aantal bijen in Nederland. Consumenten willen sneller de honing kopen als zij bewust zijn van het feit dat dit langzaam aan het verdwijnen is. Tevens kan bij schaarsheid gefocust worden op de versheid van de producten. De producten komen direct van het land in winkel te liggen. Deze verse producten zijn schaars in bijvoorbeeld supermarkten.