LOKKEN CONSUMENT

Er zijn verschillende beweegredenen die zorgen voor een aankoop binnen de korte keten. Maar hoe lok je de consument nu echt? In het stuk lokken van de consument zijn verschillende beweegredenen te lezen waarom consumenten voor korte keten producten kiezen en waarom jouw bedrijf deze sterke punten moet benutten. 

KWALITEIT EN VEILIGHEID

Dit is een van de belangrijkste drijfveren voor de consument. Producten moeten veilig te consumeren zijn en een goede kwaliteit hebben.

GEMAK EN TOEGANKELIJKHEID

De producten moeten gemakkelijk en toegankelijk zijn voor consumenten om aan te kunnen schaffen. Voor consumenten is het het fijnst wanneer de producten op een plek worden aangeboden. Hierdoor hoeven consumenten minder kilometers af te leggen om bij hun producten te komen. 

PRIJS

De prijs van de producten is niet de belangrijkste factor voor korte keten producten. Vooral omdat deze producten vaak duurder zijn dan de gemiddelde producten. Maar consumenten zijn wel bereid om hier meer geld voor te betalen. 

MILIEU

Er zijn verschillende punten die te maken hebben met het milieu namelijk; ecologische voetafdruk, foodmiles en duurzaamheid. Alle drie deze aspecten dragen bij aan de korte voedselkeuze. 

LOYALITEIT + STEUNEN BOEREN

Het rechtstreeks contact met de agrariër is voor veel consumenten een belangrijk argument om aankopen te doen in de korte keten. Het rechtstreeks contact met de agrariër en het besef waar voedsel vandaan komt, zorgt voor een heropleving van vertrouwen in de voedingsketen. In de korte keten heeft de producent meer vrijheid om zelf de prijzen te bepalen en houdt de agrariër meer marge over voor zichzelf. Consumenten zijn zich ervan bewust dat zij via deze weg hulp kan bieden door een eerlijke prijs te betalen.

STREEKGEBONDENHEID

Door gebruik te maken van de korte keten wordt ervoor gezorgd dat de lokale economie behouden wordt en wordt gestimuleerd. De factoren cultuur en identiteit van de streek spelen hierin een grote rol. Tradities en lokale kennis worden in stand gehouden door de lokale bevolking.  

SFEER

Misschien een iets minder belangrijke factor maar er werd wel opgemerkt dat de koper het aangenaam vindt om te consumeren via kanalen van korte keten. De consumenten beschouwen deze manier van winkelen als trendy, genieten van de atmosfeer en vinden het entertainment van boerenmarkten een reden om terug te komen.

SEIZOENSGEBONDENHEID

Voor veel consumenten is het lastig om volgens de seizoenen te eten omdat de consument gewend is dat alle producten het gehele jaar beschikbaar zijn. Dit is mogelijk doordat producten ook uit het buitenland worden gehaald. Uit onderzoek blijkt ook dat veel consumenten helemaal niet weten wanneer welke producten beschikbaar zijn in Nederland.  

GEZONDHEID

Zoals reeds bij de voordelen van korte keten beschreven stond, kan consumptie via de korte keten zorgen voor een verhoogde aankoop van groente en fruit, met gezondere en milieuvriendelijkere eetgewoontes als gevolg.

Kort maar krachtig voor de boer
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin