LOKKEN CONSUMENT
Er zijn verschillende beweegredenen die zorgen voor een aankoop binnen de korte keten. Maar hoe lok je de consument nu echt? In het stuk lokken van de consument zijn verschillende beweegredenen te lezen waarom consumenten voor korte keten producten kiezen en waarom jouw bedrijf deze sterke punten moet benutten.
KWALITEIT EN VEILIGHEID
Dit is een van de belangrijkste drijfveren voor de consument. Producten moeten veilig te consumeren zijn en een goede kwaliteit hebben.
GEMAK EN TOEGANKELIJKHEID
De producten moeten gemakkelijk en toegankelijk zijn voor consumenten om aan te kunnen schaffen. Voor consumenten is het het fijnst wanneer de producten op een plek worden aangeboden. Hierdoor hoeven consumenten minder kilometers af te leggen om bij hun producten te komen.
PRIJS
De prijs van de producten is niet de belangrijkste factor voor korte keten producten. Vooral omdat deze producten vaak duurder zijn dan de gemiddelde producten. Maar consumenten zijn wel bereid om hier meer geld voor te betalen.
MILIEU
Er zijn verschillende punten die te maken hebben met het milieu namelijk; ecologische voetafdruk, foodmiles en duurzaamheid. Alle drie deze aspecten dragen bij aan de korte voedselkeuze.
LOYALITEIT + STEUNEN BOEREN
Het rechtstreeks contact met de agrariër is voor
veel consumenten een belangrijk argument om aankopen te doen in de korte keten.
Het rechtstreeks contact met de agrariër en het besef waar voedsel vandaan
komt, zorgt voor een heropleving van vertrouwen in de voedingsketen. In de korte keten heeft de producent meer vrijheid
om zelf de prijzen te bepalen en houdt de agrariër meer marge over voor
zichzelf. Consumenten zijn zich ervan bewust dat zij via deze weg hulp kan
bieden door een eerlijke prijs te betalen.
STREEKGEBONDENHEID
Door
gebruik te maken van de korte keten wordt ervoor gezorgd dat de lokale economie
behouden wordt en wordt gestimuleerd. De factoren cultuur en identiteit van de
streek spelen hierin een grote rol. Tradities en lokale kennis worden in stand
gehouden door de lokale bevolking.
SFEER
Misschien een iets minder belangrijke factor maar
er werd wel opgemerkt dat de koper het aangenaam vindt om te consumeren via
kanalen van korte keten. De consumenten beschouwen deze manier van winkelen
als trendy, genieten van de atmosfeer en vinden het entertainment van
boerenmarkten een reden om terug te komen.
SEIZOENSGEBONDENHEID
Voor veel consumenten is het lastig om volgens de
seizoenen te eten omdat de consument gewend is dat alle producten het gehele
jaar beschikbaar zijn. Dit is mogelijk doordat producten ook uit het buitenland
worden gehaald. Uit onderzoek blijkt ook dat veel consumenten helemaal niet weten wanneer welke producten beschikbaar zijn in Nederland.
GEZONDHEID
Zoals reeds bij de voordelen van korte keten beschreven stond, kan consumptie via de korte keten zorgen voor een verhoogde aankoop van groente en fruit, met gezondere en milieuvriendelijkere eetgewoontes als gevolg.