STAPPENPLAN NAAR SUCCES
Het lijkt je super gaaf om iets voor jezelf te beginnen in de korte voedselketen. Maar wat? En Hoe? Uit veldonderzoek zijn wij erachter gekomen waar de consument het liefst zijn producten koopt, wat voor producten dit zijn en wat ze belangrijk vinden om de producten te kopen. Hieronder vindt u een kort stappenplan wat u misschien wel kan leiden tot een succesvol bedrijf.
MAAK DE DEFINITIE DUIDELIJK
Het is belangrijk om duidelijk te maken wat de definitie is van een 'korte keten'. Uit het onderzoek is gebleken dat 1/3 van de respondenten niet eens weten wat een korte keten is. Na de toelichting komt ¾ erachter dat ze echter wel kopen in de korte keten. Maar waarom is het nou belangrijk dat de consument weet wat korte keten producten zijn? Er zijn hier meerdere redenen voor en die komen later aanbod...
KORTE KETEN INITIATIEVEN
Als boer is het belangrijk om te weten waar de korte keten producten worden gekocht. Kan je het best een eigen boerderijwinkel beginnen of toch gewoon op de markt gaan staan?
Uit onderzoek is gebleken dat de producten vooral gekocht worden bij de boerderijwinkels. Daarnaast kopen de consumenten ook de producten in de supermarkt. Dit is wel een kleiner percentage. Naast de boerderijwinkels en supermarkt koopt men ook de producten op de lokale markt.
Wat ook belangrijk is om rekening mee te houden is om te kijken om welke consument het gaat? Gaat het om de consument op het platteland of de consument in de stad. Er is hier namelijk verschil in. De consumenten op het platteland kopen vrijwel alleen korte keten producten bij de boerderijwinkels. Consumenten in de stad kopen de producten vooral in de supermarkt en op de lokale markt. Houdt er dus rekening mee waar u uw winkel wilt vestigen!
WAT KOPEN DE CONSUMENTEN?
Nu u weet waar de producten gekocht worden, is het natuurlijk ook belangrijk om te weten wat consumenten dan eigenlijk voor producten kopen. De meeste producten die in de korte keten worden gekocht zijn de AGF-producten. 84 procent van de ondervraagden kopen groente, 76 procent koopt fruit en 51 procent van de ondervraagden koop aardappelen bij korte keten initiatieven.
Daarnaast wordt er door consumenten ook producten gekocht zoals brood en zuivel. Zuivelproducten zijn melk, yoghurt, boter, kaas en eieren.
WAT VINDEN CONSUMENTEN BELANGRIJK?
Maar welke aspecten vinden consumenten nou eigenlijk
belangrijk bij het kopen van korte keten producten? De belangrijkste en meest
gekozen reden is de versheid van de producten bij korte keten initiatieven, de
producten worden als erg vers gezien. Daarnaast vinden consumenten de smaak,
duurzaamheid en de kwaliteit van het product ook erg belangrijk. Dat de
producten gezond zijn is voor een derde van de ondervraagden ook een
belangrijke reden.
Verder vinden consumenten het belangrijk dat de producten toegankelijk zijn en gebonden zijn aan het seizoen. En is het belangrijk dat de sfeer bij de boer goed is voor de ervaring van consumenten bij het kopen van de korte keten producten.
WAT HOUDT DE CONSUMENT TEGEN?
Wat voor veel consumenten een reden is om geen producten bij
een korte keten initiatief te kopen is dat het te veel tijd kost en dat er geen
volledig aanbod is op de locaties. Daarnaast zijn consumenten ook wat terughoudend
over de hogere prijzen, 23 procent van de ondervraagden vindt de prijs te hoog.
Dit is alleen wat tegenstrijdig met 25 procent van de andere ondervraagden die
de prijs dan juist een belangrijke reden vinden om wel te kopen in de korte
keten. Het is dus per consument verschillend wat de prijs voor invloed heeft op
het koopgedrag in de consument.
Maar deze aspecten gelden niet voor alle ondervraagden, een groot deel van de ondervraagden zien deze aspecten niet als iets dat hen tegenhoudt om in de korte keten te kopen of zien geen verschil tussen producten uit de korte keten en producten uit de normale keten.
Hopelijk hebben deze stappen jou geholpen om een succesvol korte keten initiatief te beginnen.