TIPS & TRICKS
Zorg voor ontspanning voor de consument
Als de consument ontspannen is deze eerder instaat om een aankoop te doen. In deze tijd heeft de consument zoveel keuze uit verschillende producten van verschillende producten dat de consument het gevoel heeft het overzicht kwijt te zijn. Om de consument te laten ontspannen kan bijvoorbeeld gedacht worden aan muziek in de winkel en niet te felle belichting.
Overtuigen kan op twee manieren
Overtuigen kan door een ander te volgen, dit gaat automatisch. Maar ook door denken, dit komt tot stand door inhoudelijke afweging. Denken kan alleen als iemand volledig ontspannen is. Maar ook door een hoge betrokkenheid kan de consument overtuigd worden. Dit kan bereikt worden door de agrariërs of de winkelmedewerkers in gesprek te laten gaan met de consumenten. Als iemand betrokken is zal deze persoon minder weerstand geven tot het doen van een aankoop.
Drie verschillende intrinsieke technieken om de consument te beïnvloeden
De drie verschillende technieken zijn
- Behoefte aan autonomie
- Behoefte aan competentie
- Behoefte aan verbondenheid
Deze drie factoren zijn aangeboren psychologische behoeften en vormen de basis voor intrinsieke verleiding.
De consument heeft dus behoefte aan autonomie en wil dus zelf over zaken beslissen. Als de consument een hoge mate van autonomie ervaart leidt dit tot minder stress en meer zekerheid. Dit verhoogd dan de kans tot een aankoop. Het geven van autonomie aan de consument kan behaald worden door de consument een keuze te geven, dit biedt een opslagmogelijkheid.
Tevens heeft de consument behoefte aan competentie. Dit zorgt namelijk voor het vertrouwen in het eigen kunnen en dit kan bereikt worden door de consument tot zover mogelijk zijn eigen gang te klanten gaan tijdens het winkelen.
Als laatst heeft de consument behoefte aan verbondenheid. Dit heeft te maken met sociale verbondenheid met de omgeving. Het vertrouwen hebben in anderen en niet alleen in jezelf.
Voedselverleidingen
Er zijn twee soorten voedselverleidingen. Dit zijn
actiegerichte voedselverleidingen en niet-actie gerichte voedselbereidingen.
Bij een korte keten initiatief is het meest te bereiken met actie gerichte
voedselverleidingen. Denk hierbij aan het aanbieden van proeverijen van
producten die verkocht worden in de winkel. Als het product bevalt zullen
aankopen volgen.